Del 8 Handlingsplan

Handlingsplan for håndverksstrategien

Håndverksstrategien skal være et verktøy for å styrke kompetansen og kapasiteten innenfor allmenn og spesialisert håndverkskompetanse som er nødvendig for å ivareta kulturminner og kulturmiljø.

Handlingsplanen vil være førende for hvordan Riksantikvaren skal jobbe for å bidra til å nå målene innenfor de tre strategiske satsingene. Samarbeid og samordning av virkemidler er viktig for å nå målene. Derfor er det en ambisjon at strategien skal være et verktøy også for andre. Riksantikvaren har formulert anbefalinger til andre aktører slik at de også kan sette i gang relevante tiltak. Listen over anbefalinger er ikke uttømmende, og vi håper at relevante aktører bruker strategien og handlingsplanen inn i sitt eget arbeid på feltet.

Strategisk satsing 1: Håndverkskompetansen og -kapasiteten skal styrkes.

Målsetting 1.1

Det er etablert et systematisk samarbeid om utvikling av utdanningstilbudene mellom kulturmiljøforvaltningen, kulturarvsektoren, utdanningssektoren, byggenæring og andre relevante næringsaktører.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • etablere en fast møteplass hvor fylkeskommunene, Sametinget, Utdanningsdirektoratet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Kulturdirektoratet, byggenæringen, Norsk håndverksinstitutt, og andre relevante aktører er representert, for oppfølging av Riksantikvarens håndverksstrategi.
  • gi innspill til relevante prosesser som omhandler opplæring og utdanning innen håndverk på nasjonalt nivå.

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • fylkeskommunene etablerer samarbeid internt og mellom fylkeskommunene for å styrke utdannings- og opplæringsmulighetene innenfor tradisjonelle håndverksteknikker. Relevante samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor) bør inviteres med i dette samarbeidet.

Målsetting 1.2

Arbeidsmarkedet innenfor restaurering og istandsetting er synliggjort.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • systematisk utvikle kunnskapsgrunnlag om behov og kapasitet innenfor tradisjonelt håndverk i samarbeid med utdanningssektoren, byggenæringen, kulturmiljøforvaltningen og andre kulturhistoriske fagmiljø.

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • byggenæringen bidrar til utvikling av nødvendig kunnskapsgrunnlag om behov og kapasitet
  • Utdanningsdirektoratet legger kunnskapsgrunnlag om behov og kapasitet til grunn for gjennomgang og videreutvikling av utdanningstilbud
  • fylkeskommunene informerer om utdanningsmuligheter og kompetansebehov innenfor tradisjonshåndverk og istandsetting i sine regioner
  • Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har oppdatert informasjon om utdanninger innenfor tradisjonshåndverk i sine kanaler

Målsetting 1.3

Mulighetene for opplæring og fordypning i tradisjonelt håndverk i videregående skole og i lærlingordningen utnyttes bedre.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • stimulere til at det finnes flere relevante arenaer for praksisopphold og opplæring i lærebedrift i istandsettingsprosjekter i regi av Kirkebevaringsfondet
  • tilrettelegge for læreplasser og praksisopphold i forbindelse med relevante restaurering- og istandsettingsprosjekt der Riksantikvaren er forvaltningsmyndighet

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • kulturmiljøforvaltningen og museene tilrettelegger for praksisopphold i forbindelse med istandsettingsprosjekt der dette er relevant og mulig
  • fylkeskommunene initierer samarbeid om etablering av samarbeidsorgan for lærebedrifter
    (opplæringskontor) for verneverdige tradisjonshåndverk der dette ikke finnes fra før
  • fylkeskommunene og utdanningssektoren legger til rette for at lærere i bygg- og anleggsteknikk kan få kompetanseheving innenfor tradisjonelle håndverksmetoder og materialbruk
  • fylkeskommunene og samarbeidsorgan for lærebedrifter tar initiativ til samarbeid med håndverksbedrifter, utdanningsinstitusjoner og museer for å rekruttere lærlinger til relevante håndverksfag
  • utdanningsinstitusjoner, museer og byggenæringen utnytter mulighetene til internasjonalt samarbeid gjennom finansieringsordninger som Erasmus+, Kreativt Europa og andre ordninger

Målsetting 1.4

Høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning innen håndverksfag er videreutviklet, tilpasset markedets behov og har styrket kapasitet.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • stimulere til at det finnes flere relevante arenaer for hospitering og praksisopphold i istandsettingsprosjekter i regi av Kirkebevaringsfondet
  • stimulere til hospitering og praksisopphold i forbindelse med relevante istandsettingsprosjekt der Riksantikvaren er forvaltningsmyndighet, i samarbeid med bransjeforeninger og eiere og forvaltere

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • fylkeskommunene samarbeider om å tilby fagskoletilbud innenfor tradisjonshåndverk der studentgrunnlaget per fylkeskommune er lavt
  • byggenæringen og fagskolene legger håndverksstrategien til grunn for planlegging av bransjeprogrammer og andre kompetansetiltak
  • universitetene, fagskolene, fylkeskommunene, Kulturdirektoratet og museene samarbeider om å etablere praktiske læringsarenaer for tradisjonshåndverk strategiske steder i landet
  • universiteter og høyskoler tilrettelegger for at realkompetansevurdering kan kvalifisere til opptak på flere etter- og videreutdanninger

Målsetting 1.5

Ikke-formelle opplæringstiltak er videreutviklet, tilpasset markedets behov og har styrket kapasitet.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • stimulere til relevante ikke-formelle opplæringstiltak og hospitering i prosjekter i regi av Kirkebevaringsfondet
  • videreføre og styrke arbeidet med internasjonalt samarbeid om kunnskapsutvikling for håndverkere

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • Kulturdirektoratet, museumssektoren, regional kulturmiljøforvaltning, frivillige organisasjoner og bygningsvern- og fartøyvernsentre etablerer dialog og samarbeid om utvikling av regionale opplæringstilbud og hospiterinsgsordninger
  • Kirkebevaringsfondet, i samarbeid med kirkeeier, håndverkere, KA og andre relevante aktører tar initiativ til å teste ut ulike modeller for kompetanseheving i forbindelse med kirkeistandsetting
  • Norsk Håndverksinstitutt, i samarbeid med Kirkebevaringsfondet, KA og Riksantikvaren, viderefører kompetansehevingsprosjekter relatert til kirkebygg for håndverkere innenfor de verneverdige tradisjonshåndverksfagene
  • Kulturdirektoratet, i samarbeid med relevante aktører, stimulerer til nordisk samarbeid om utvikling av opplæringstilbud og ulike modeller for kompetanseheving

Strategisk satsing 2. Flere bedrifter med relevant kompetanse tar oppdrag på kulturminner og -miljø

Målsetting 2.1

Anbudskonkurranser i istandsettingsprosjekter bidrar til at relevant kompetanse benyttes i alle ledd.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • utarbeide veiledning for håndverkere om anbudsprosesser i istandsettingsprosjekt i samarbeid med byggebransjen og relevante kulturhistoriske fagmiljø
  • utarbeide veiledning og gjennomføre veiledningstiltak for å heve bestillerkompetansen til eiere og forvaltere i anbudsprosesser i samarbeid med større statlige og private aktører

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • statlige eiere og forvaltere gjennomgår og reviderer egen anskaffelsesspraksis med utgangspunkt i håndverksstrategien for å bidra til bruk av riktig kompetanse i istandsettingsprosjekt
  • fylkeskommunene, Sametinget, bygnings- og fartøyvernsentre og regionale bransjeforeninger tilbyr relevant veiledning og kurs om offentlig anskaffelser til eiere, forvaltere og bedrifter. Det bør også stimuleres til erfaringsutveksling og samarbeid mellom små og mellomstore bedrifter

Målsetting 2.2

Koblingen mellom marked og bedrifter er styrket.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • sammen med relevante aktører undersøke om eksisterende registre og godkjenningsordninger kan gjøre det lettere for oppdragsgivere å finne riktig bedrift og håndverker

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • fylkeskommunene og Sametinget jobber for å sikre gode rådgivningstjenester for eiere og bedrifter
  • bransjeforeninger tilbyr veiledning til bedrifter om synliggjøring av kompetanse og erfaring

Målsetting 2.3

Kulturmiljøforvaltningens tilskuddsmidler og vedtak bidrar til bruk og utvikling av relevant håndverkkompetanse.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • evaluere i hvilken grad Riksantikvarens økonomiske og juridiske virkemidler bidrar til bruk og utvikling av riktig kompetanse i istandsettingsprosjekt

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • statlige eiere og forvaltere gjennomgår egen praksis for å bidra til bruk og utvikling av riktig kompetanse i istandsettingsprosjekt

Målsetting 2.4

Kulturmiljøforvaltningens kompetansekrav er tydelig formidlet til eier, bestiller, håndverkere og bedrifter.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • tydeliggjøre kompetansekravene som stilles i vedtak om tilskudd og vedtak om dispensasjon fra fredningsvedtak, og tilpasse disse til prosjektets kompleksitet
  • utarbeide veiledningsmateriell knyttet til kompetansekrav i istandsettingsprosjekter

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • regional kulturmiljøforvaltning og Sametinget bør tydeliggjøre kompetansekravene som stilles i vedtak om tilskudd og vedtak om dispensasjon fra fredningsvedtak og tilpasse disse til prosjektets kompleksitet
  • Kulturminnefondet bør tydeliggjøre kompetansekravene som stilles i vedtak om tilskudd og tilpasse disse til prosjektets kompleksitet
  • bransjeorganisasjoner og utdanningssektoren formidler Riksantikvarens kompetansekrav til arbeid på fredede og verneverdige bygninger, anlegg og fartøy til medlemmer og utdanningsinstitusjoner

Strategisk satsing 3. Erfaringsbasert kunnskap og forskning skal styrkes

Målsetting 3.1

Kunnskapsutvikling og forskning videreutvikles i samarbeid mellom kulturmiljøforvaltningen, håndverkere og andre kunnskapsmiljø.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • kartlegge kunnskapsbehov innenfor tradisjonelt håndverk sammen med kulturmiljøforvaltningen og andre relevante aktører
  • formidle kartlagt kunnskapsbehov til aktuelle høyere utdanningsinstitusjoner, relevante forskningsinstitusjoner og museer

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • Norsk Håndverksinstitutt, i samarbeid med Kulturdirektoratet, relevante museer og Riksantikvaren, stimulerer til møteplasser og seminarer for formidling av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap mellom håndverkere

Målsetting 3.2

Kunnskapsbehov som følger av klimaendringenes påvirkning på kulturmiljø er identifisert og det er lagt til rette for kunnskapsutvikling og forskning

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • undersøke kulturmiljøforvaltningens kunnskapsbehov for å håndtere klimaendringenes påvirkning på bygninger, anlegg og fartøy i samarbeid med relevante aktører

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • relevante kunnskaps- og forskningsinstitusjoner utvikler tiltak for å produsere kunnskapen som etterspørres i kartleggingen

Målsetting 3.3

Kunnskapen om tradisjonelle materialer og teknikker er bedret og utviklet.

RIKSANTIKVAREN SKAL

  • bidra til styrking av forskning og kunnskapsutvikling på materialkvalitet, -tilgang, -tilvirkning, og -bruk gjennom sitt FOU-arbeid
  • bidra til at oppdatert kunnskap om tradisjonelle materialer og materialbruk er tilgjengelig for håndverkere og eiere og forvaltere

RIKSANTIKVAREN ANBEFALER AT

  • kulturmiljøforvaltningen og andre relevante aktører kartlegger kunnskapsbehov om tradisjonell materialbruk og materialtilgang og melder dette inn til Riksantikvarens prioriterte kunnskapsgrunnlag

Tilgjengelighetserklæring